Żeby instalacja ogrzewania domu pracowała bezawaryjnie i oszczędnie, konieczne są jej regularne przeglądy serwisowe. Rzadko się jednak wspomina o dodatkowych korzyściach jakie oferuje serwis kotła lub pompy ciepła i stała 24-godzinna opieka serwisanta. A korzyści mogą okazać się duże i warte zachodu.
Po zamontowaniu kotła czy pompy ciepła, instalator lub inny fachowiec uruchamia urządzenie. Na podstawie procedur producenta, krok po kroku przechodzi wszystkie punktu, następuje pierwsze uruchomienie pompy ciepła bądź kotła i…gotowe. Czy na pewno ?
Automatyka kotłów i pomp ciepła oferuje wiele możliwości, które umożliwiają odpowiednie dopasowanie ich pracy do naszych potrzeb i oczekiwań. Pozwalają również dopasować pracę ogrzewania do specyfiki samego budynku. Niestety, nie zawsze wykorzystujemy wszystkie możliwości jakie daje producent urządzenia. Często ustawienia fabryczne nie są zmieniane, co może wpływać na komfort i oszczędności na ogrzewaniu.
Optymalnym rozwiązaniem będzie, gdy pierwsze uruchomienie pompy ciepła lub kotła nastąpi po dokładanym zapoznaniu się z naszą instalacją przez osobę uruchamiającą urządzenie grzewcze. Gdy pozna również sam budynek i jego specyfikę, np. jak szybko traci ciepło, które elementy i w jakim stopniu magazynują ciepło, itp. oraz poświęci trochę czasu żeby wykorzystać wszystkie funkcje automatyki, możemy liczyć na najniższe z możliwych koszty ogrzewania domu.
Raz w roku zapraszamy serwisanta do naszej instalacji. Wykonuje on serwis pompy ciepła lub kotła. Sprawdza czy wszystko działa jak powinno, wykonuje czynności odpowiednie dla danego urządzenia, np. czyści kocioł, sprawdza i reguluje jego pracę. Dzięki temu możemy oczekiwać, że ogrzewanie naszego domu nie zawiedzie nas w mroźne dni i że rachunki za ogrzewanie nie będą wysokie.
Serwisant powinien również sprawdzić jak pracowało nasze urządzenie grzewcze i ile w ciągu roku zużyło gazu, prądu, lub innego paliwa. Znając budynek, przyzwyczajenia mieszkańców i koszty z poprzednich lat, może określić czy jest dobrze i/lub, sprawdzi co można jeszcze poprawić, żeby było lepiej. Niestety przegląd serwisowy niekoniecznie tak wygląda w praktyce. Dlatego serwis kotła lub pompy ciepła warto powierzyć rzetelnemu fachowcowi.
Za pomocą telefonu czy komputera możemy mieć stałą kontrolą nad domową instalacją. Często taką możliwość oferują producenci już w cenie kotła czy pompy ciepła. Dla wielu osób może to być zbędny gadżet, bo robiąc dobrą instalację i wybierając urządzenia wysokiej jakości chcemy mieć spokój i zapomnieć o ogrzewaniu – raz ustawione powinno pracować tak jak trzeba i oszczędnie.
Ale… Dzięki możliwości stałego nadzoru serwisant może od razu otrzymać informację o wszelkich nieprawidłowościach i szybko zareagować. Może również kontrolować pracę instalacji i zdalnie ją “ulepszać”. Wprowadzać zmiany, które mogą zmniejszyć zużycie energii czy paliwa. I to wszystko nie ruszając się z miejsca, a nawet bez wiedzy właściciela domu.
A co jeśli kocioł czy pompa ciepła odmówi posłuszeństwa, a z naszym serwisantem nie ma kontaktu? Dobrze mieć możliwość zadzwonienia do fachowca, przez 7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę.
Czasami przez telefon można ustalić co się stało i od razu szybko rozwiązać problem.
Taką usługę oferuje firma Viessmann, dla swoich klientów dzwoniących na numerem infolinii techniczno-serwisowej: 801 0 801 24.
Regularne przeglądy okresowe urządzeń i instalacji to podstawowy warunek niezawodnej i oszczędnej ich pracy. Stała kontrola i nadzór fachowca pozwalają na jej optymalizację i jeszcze lepsze dopasowanie do naszych oczekiwań i potrzeb budynku.
Dotyczy to instalacji ogrzewania domu, ale również kolektorów słonecznych, fotowoltaicznej i wentylacji z odzyskiem ciepła.