Wiele osób zadaje sobie pytanie czy coroczny przegląd instalacji jest koniecznością, czy tylko zbędnym wydatkiem. Każdy może sam ocenić… Ale, warto pamiętać, że coroczne przeglądy kotła czy pompy ciepła mogą być wymagane przez producenta, jeśli chcemy zachować warunki gwarancji. A, niektóre konieczne czynności do wykonania narzucają nam przepisy prawa.
Ciepły dom to podstawowa sprawa dla komfortowego mieszkania w nim. Jeśli chcemy, aby jesienią i zimą było nam ciepło, powinniśmy zadbać o każdy element instalacji. Począwszy od źródła ciepła, po instalację, a kończąc na grzejnikach. Bo, wystarczy że jeden z tych elementów nie będzie działał właściwie, żeby w domu było zimno.
Oto kilka przykładowych elementów instalacji ogrzewania domu, które są sprawdzane podczas przeglądów i skutki ich niewłaściwej pracy.
1. Odprowadzenie spalin z kotła – niedrożne kanały odprowadzające spaliny grożą wydostaniem się spalin do pomieszczenia, a nadmiernie zanieczyszczony komin może być źródłem pożaru w domu.
2. Za mało powietrza do spalania (niedrożny kanał doprowadzający powietrze do kotła lub zasłonięta kratka, którą powietrze z zewnątrz domu dostaje się do pomieszczenia kotłowni) – paliwo nie spali się całkowicie = większe zużycie paliwa i wyższe koszty ogrzewania.
3. Za mało powietrza w spalinach sprawia, ze powstaje w nich groźny dla życia tlenek węgla (tzw. czad), który jeśli wydostanie się do pomieszczenia może zagrażać życiu mieszkańców.
4. Cieknące zawory na instalacji – w przypadku stwierdzenia wycieków, nawet najmniejszych, warto zająć się nimi od razu; z czasem wycieki mogą się powiększyć co może spowodować wyłączenie instalacji = wilgoć w pomieszczeniu z wyciekiem, awaryjne wyłączenie instalacji i zimno w domu = konieczna wizyta instalatora (dodatkowy koszt).
5. Filtry w instalacji – nadmierna ilość zanieczyszczeń w instalacji gromadzących się na filtrach siatkowych spowoduje ograniczenie przepływu wody grzewczej i np. niedogrzanie pomieszczeń = obniżenie wydajności ogrzewania domu, konieczność wezwania instalatora (dodatkowy koszt).
6. Wymiennik spaliny-woda w kotle – nadmiernie zanieczyszczony będzie ograniczał spalinom przekazywanie ciepła do wody zasilającej ogrzewanie domu = kocioł zużywa więcej paliwa niż powinien (wyższe koszty ogrzewania), możliwość niedogrzewania pomieszczeń w domu; długo narastające zanieczyszczenia mogą doprowadzić do uszkodzenia wymiennika kotła (droga naprawa kotła).
7. Regulacja spalania – brak kontroli i regulacja procesu spalania w kotle może skutkować zwiększonym zużyciem paliwa (wyższe koszty ogrzewania).
8. Przeponowe naczynie wzbiorcze – uszkodzone spowoduje wahania ciśnienia wody w instalacji, co może niekorzystnie wpływać na pozostałe urządzenia pracujące w instalacji – szybsze ich zużycie lub uszkodzenie = konieczność naprawy bądź wymiany (dodatkowy koszt).
9. Ciśnienie w instalacji – za niskie, utrudnia wodzie grzewczej transportowanie ciepła do pomieszczeń oraz zwiększa intensywność wytrącania się z wody zanieczyszczeń, które odkładają się na elementach instalacji, co może prowadzić do ich szybszego zużycia; za wysokie ciśnienie, to wyższe prawdopodobieństwo zadziałania zaworu bezpieczeństwa – a jeśli nie zadziała może to skutkować uszkodzeniem instalacji.
Pozostając przy wodzie w instalacji centralnego ogrzewania (woda grzewcza) – nie wymieniamy wody. Raz napełniona instalacja powinna pracować na tej samej wodzie, co na początku. Tylko uzupełniamy ewentualny ubytki wody jeśli zajdzie taka potrzeba.
„Świeża” woda zawiera sporo tlenu, który będzie się z niej wytrącał powodując zapowietrzenie instalacji. Z drugiej strony, twarda woda wodociągowa zawiera związki, które mogą wytrącać się na elementach instalacji, powodując osadzanie się tzw. kamienia.
To tylko kilka przykładów nieprawidłowości instalacji, które mogą nie pojawić się, jeśli regularnie sprawdzać ją będzie fachowiec.
Wizyta serwisanta to oczywiście wydatek – większy lub mniejszy, w zależności od rodzaju źródła ciepła, instalacji i zakresu wykonywanego przeglądu.
Jest to wydatek, który ma oszczędzić dla na pieniądze, bo:
– niesprawny kocioł i instalacja = większe koszty ogrzewania
– wszelkie usterki i uszkodzenia = to dodatkowe wydatki na ich usuwanie – czasem spore wydatki
– właściwa eksploatacja instalacji, w tym również okresowe jej kontrole = dłuższa jej żywotność i większa pewność, że w mroźne w naszym domu będzie ciepło.
Serwisantem „może zostać każdy”, co niestety oznacza, że nawet osoby, które nie mają do tego wiedzy, sprzętu czy predyspozycji. Aby mieć pewność, że mamy doczynienia z fachowcem, warto skorzystać z pomocy producenta np. kotła. Producenci zwykle na swojej stronie internetowej publikują dane serwisantów, z którymi współpracują i którzy mają uprawnienia producenta do serwisowania jego urządzeń.
Oczywiście, możemy sami szukać najtańszego serwisanta. Chociaż, ostatecznie może okazać się, że był on najdroższy, jeśli trzeba będzie usuwać usterki spowodowane tym, że „nie zauważył” problemów lub „czegoś” nie zrobił podczas przeglądu naszej instalacji.
Na pytanie tytułowe: „Dlaczego serwisować instalacje w domu”, można krótko odpowiedzieć:
– żeby mniej płacić za ogrzewanie
– żeby w domu było ciepło podczas mroźnych dni
– żeby nie dopłacać do ogrzewania domu, np. za usuwanie awarii
– żeby nasza instalacja pracowała bezawaryjnie i najdłużej jak to tylko możliwe.
Wraz z Partnerem naszego serwisu firmą Viessmann zachęcamy do letniego przeglądu instalacji. Na pierwsze 100 osób czekają mundialowe gadżety. Więcej szczegółów na stronie naszego Partnera