Podobnie jak tradycyjny kocioł grzewczy czy samochód, również pompa ciepła powinna być sprawdzana każdego roku. Nawet jeśli producent lub sprzedawca mówi, że jego „pompa nie wymaga serwisowania”. Często, regularne przeglądy pompy ciepła są warunkiem koniecznym żeby zachować gwarancję na urządzenie.
Z pewnością niektórzy zastanawiają się czy zapraszanie co roku serwisanta nie jest aby stratą pieniędzy. Wystarczy chwilę się zastanowić i odpowiedzieć na kilka podstawowych pytań…
– Czy chcesz żeby w domu było ciepło, nawet w mroźne dni?
– Chcesz mieć niskie rachunki za ogrzewanie?
– Czy chcesz żeby pompa ciepła służyła Twojej rodzinie przez ponad 20 lat?
Podczas przeglądu serwisant sprawdza jak pracuje instalacja pompy ciepła. Sprawdza również instalację ogrzewania domu i dolnego źródła ciepła – czyli skąd pompa pobiera ciepło ze środowiska naturalnego. Wszystkie instalacje muszą ze sobą dobrze współpracować. Bo, tylko wtedy pompa ciepła będzie ekonomiczna i niezawodna.
Na podstawie informacji zapisanych w regulatorze pompy ciepła, serwisant może dokładnie określić czy wszystkie instalacje pracowały właściwie i gdzie oraz kiedy występowały ewentualne nieprawidłowości.
Dokładna analiza pracy instalacji i sprawdzenie jej poszczególnych elementów daje gwarancję, że pompa ciepła bez niespodzianek będzie ogrzewać nasz dom przez całą zimę.
Po pierwszych kilku latach użytkowania pompy ciepła potrzebne będzie przeprowadzenie optymalizacji jej pracy. Z czasem, nowy budynek potrzebuje mniej ciepła niż na początku. Tym samym, konieczne będzie sprawdzenie jak pracowała pompa ciepła i ewentualna zmiana niektórych jej parametrów. Po co? Żeby lepiej dopasować jej pracę do budynku i oczekiwań właściciela. Pozwoli to w jeszcze większym stopniu zmniejszyć koszty ogrzewania.
Zimno w domu, wyższe rachunki za ogrzewanie, głośna praca pompy ciepła, powtarzające się jej awaryjne wyłączenie, itp. – to tylko kilka problemów, których można uniknąć dzięki regularnej kontroli pompy ciepła i wszystkich instalacji z nią współpracujących.
Przeglądy okresowe pozwalają na wczesne wykrycie nieprawidłowości, których ignorowanie może doprowadzić do awaryjnego wyłączania ogrzewania domu i/lub nawet do uszkodzenia pompy ciepła. Co oczywiście skutkować będzie niepotrzebnymi wydatkami na ich usuwanie.
Głównym elementem pompy ciepłą jest sprężarka. Żeby pracowała bezawaryjnie przez wiele lat musi mieć zapewnione odpowiednie warunki. Serwisant sprawdzi jak długo sprężarka pracowała w ciągu roku i jak często załączała się. Bowiem, parametry te decydują o trwałości sprężarki, a tym samym pompy ciepła.
Nie powinna to być przypadkowa osoba. Tylko serwisant z prawdziwego zdarzenia dokładnie wie jak działa pompa ciepła i jak powinna pracować. Dobrze zna również możliwości i ograniczenia urządzenia. Może ocenić czy cała instalacja pracuje dobrze lub wyreguluje instalację, żeby pracowała jeszcze lepiej. Na podstawie oceny pracy instalacji np. w ciągu roku, będzie w stanie przewidzieć kiedy i gdzie mogą pojawić się problemy.
Użytkownikom pomp ciepła i serwisantom przychodzi z pomocą technologia. Za pomocą komputera, tabletu czy smartfona, z dowolnego miejsca można sprawdzać i kontrolować pracę instalacji. Użytkownik i serwisant od razu otrzymuje informację o nieprawidłowościach i natychmiast może zareagować – nie wychodząc z domu czy biura. Jeśli będzie taka potrzeba przyjedzie do klienta, zanim ten zauważy że coś jest nie tak.
Żadne urządzenie nie jest w 100% niezawodne – zawsze może się coś zepsuć. Dotyczy to również pomp ciepła, nawet najlepszego producenta. Dlatego, regularne kontrolowanie instalacji z pompą ciepła zalecane są przez zdecydowaną większość producentów. Pozawalają sprawdzić czy wszystko dobrze działa, kontrolować i optymalizować parametry pracy instalacji. Pozwalają również na wczesne wykrycie nieprawidłowości, które mogą doprowadzić do wyłączania awaryjnego pompy ciepła lub nawet jej uszkodzenia.