Jak zmienić sprzedawcę prądu?

Czasami wystarczy dokładnie przyjrzeć się naszym rachunkom za prąd i ofertom sprzedawców energii elektrycznej, aby łatwo znaleźć dodatkowe oszczędności w domowym budżecie. A mogą to być całkiem spore oszczędności.

Jak zmienić sprzedawcę prądu?

Jeszcze kilka lat temu musieliśmy korzystać z usług sprzedawcy „przypisanego z urzędu”, który działał w danej części kraju. Od 1 lipca 2007 r. każdy może swobodnie zmienić sprzedawcę energii elektrycznej. Można to zrobić bez ponoszenia dodatkowych kosztów czy odszkodowania za wcześniejsze rozwiązanie umowy z dotychczasowym sprzedawcą. Jednak warto dokładnie sprawdzić, czy taka zmiana będzie dla nas naprawdę korzystna.

Jak podejść do tematu? Kilka aspektów, na które warto zwrócić uwagę rozważając zmianę sprzedawcy prądu…

Porównanie ofert różnych sprzedawców

Za pomocą łatwego w obsłudze kalkulatora możemy porównać oferty różnych sprzedawców energii elektrycznej. „Cenowy energetyczny kalkulator internetowy” został opracowany przez Urząd Regulacji Energetyki i jest dostępny na stronie ure.gov.pl [http://ure.gov.pl/ftp/ure-kalkulator/ure/formularz_kalkulator_html.php]. Wystarczy wpisać zużycie prądu w ciągu roku i kilka innych danych, aby otrzymać zestawienie kosztów za prąd chyba wszystkich sprzedawców obecnych w kraju. 

Jeśli naszym sprzedawcą jest „sprzedawca z urzędu”, obecne koszty prądu powinny odpowiadać ofercie oznaczonej jako „Taryfa obecnego sprzedawcy”. I to może być nasz punkt wyjścia do porównania. W kolumnie „Roczna oszczędność, brutto” możemy łatwo sprawdzić, ile zaoszczędzimy w ciągu roku, wybierając ofertę innego sprzedawcy.

Operator sieci dystrybucyjnej

Na rachunkach za prąd znajdziemy pozycje i stawki za zużycie prądu w naszym domu (sprzedawca energii elektrycznej), jak również pozycje kosztów operatora sieci energetycznej (operator sieci dystrybucyjnej). Operator odpowiedzialny jest za dystrybucję energii elektrycznej, naprawę sieci energetycznej itd. – odpowiada za dostarczanie prądu do naszych domów. Decydując się na zmianę sprzedawcy prądu, zmienią się tylko koszty samego prądu – sprzedawcy; operator sieci i jego stawki nie ulegną zmianie.

Zmiana sprzedawcy

Jeśli znajdziemy sprzedawcę, który oferuje lepsze warunki – możemy zaoszczędzić na kosztach prądu. Jednak warto skontaktować się z obecnym sprzedawcą i sprawdzić, czy może zaproponować nam niższą cenę. Jeśli nie, dopiero wówczas warto rozważyć zmianę sprzedawcy.

Najwygodniejszą formą zmiany sprzedawcy prądu jest, jeśli to nasz „nowy sprzedawca” zrobi wszystko za nas, czyli wybieramy nowego sprzedawcę prądu i podpisujemy z nim umowę. Jednocześnie upoważniamy go do reprezentowania nas przed operatorem sieci dystrybucyjnej i poprzednim sprzedawcą prądu – na tej podstawie nowy sprzedawca załatwi za nas wszelkie formalności.

Jeśli nawet kilka razy zmienialiśmy sprzedawcę prądu, zawsze możemy powrócić do pierwszego „sprzedawcy z urzędu”.

Na co zwrócić uwagę?

Decydując się na zmianę sprzedawcy powinniśmy zwrócić uwagę na kilka rzeczy, które mogą mieć wpływ na wysokość naszych przyszłych rachunków za prąd.

Rodzaj taryfy – możemy wybrać rodzaj taryfy, według której będziemy się rozliczać, np.:

  • G11 – taryfa całodobowa; jednakowa stawka za energię elektryczną niezależnie od dnia tygodnia, pory dnia i godzin;
  • G12 – dzień/noc; różna cena prądu w zależności od godzin jego wykorzystania w ciągu dnia; zwiększenie zużycia prądu w czasie tańszej taryfy „nocnej” pozwala zaoszczędzić na kosztach energii elektrycznej; taryfa stosowana głównie, jeśli wykorzystuje się prąd do ogrzewania domu, np. elektryczne ogrzewanie podłogowe, grzejniki akumulacyjne, pompa ciepła;   
  • G12w – taryfa weekendowa; podobnie jak w taryfie G12, stawki zależą tutaj od pory dnia, ale również od dnia tygodnia, bo np. w weekendy może być jeszcze niższa niż w dni powszednie.

Sposób rozliczania – wybór sposobu rozliczania za zużytą energię elektryczną również może mieć wpływ na wysokość naszych rachunków:

  • rozliczenie prognozowane – płacimy co miesiąc stałą kwotę ustaloną przez sprzedawcę na początku danego okresu rozliczeniowego, która ma w przybliżeniu odpowiadać ilości prądu jaką zużyjemy w ciągu pół roku. Po 6 miesiącach sprzedawca odczytuje stan licznika i dokonuje podsumowania tego, co przewidywała prognoza z faktyczną ilością prądu, jaką pobraliśmy z sieci – jeśli zużyliśmy więcej prądu niż przewidywała prognoza, trzeba będzie dopłacić, jeśli mniej – nadpłata zostanie doliczona na poczet przyszłych rachunków za energię elektryczną;
  • rozliczenie rzeczywiste – płacimy za tyle energii elektrycznej, ile jej zużyliśmy w danym miesiącu (nie ma tutaj prognozowania). Najczęściej sami będziemy musieli podawać stan licznika za pomocą internetu lub telefonu.

Gwarancja ceny – spotkamy również specjalne oferty sprzedawców prądu, którzy gwarantują nam stałą cenę za energię elektryczną przez określony czas, zwykle od 1 roku do 3 lat. Czy dodatkowo na tym zaoszczędzimy? Jeśli ceny prądu pójdą w górę – tak, natomiast jeśli spadną – raczej nie; chyba że w umowie zapisano, że jeśli ceny rynkowe obniżą się, to również będziemy mogli z tego skorzystać – wówczas „gwarancja ceny” jest górnym pułapem ceny prądu i może się obniżać w czasie obowiązywania umowy. Warto sprawdzić, czy zapewnia nam to umowa z „gwarancją ceny”, bo w ostatnich latach zaobserwować można spadek cen energii elektrycznej.

„Drobnym drukiem”

Wszystkie informacje jakie otrzymaliśmy od przedstawiciela sprzedawcy powinny zostać potwierdzone w umowie, którą mamy podpisać. Warto więc dokładnie zapoznać się z umową i przed jej podpisaniem wyjaśnić nasze wszelkie wątpliwości.

Liczmy dokładnie, bo coś co ma zapewnić nam niższe rachunki, może okazać się „koniem trojańskim”, który wyciągnie nam z portfela więcej pieniędzy niż kosztował nas prąd dotychczas.

Więcej informacji o zmianie sprzedawcy prądu znajdziesz na stronie URE: maszwybor.ure.gov.pl